..Ahlan Wa Sahlan..

Friday, February 12, 2010

..si Mak cIk VS si gaDis..

Bismillahirahmanirrahim..

hari ini sampai16 .februari ada amanah yang perlu dilaksanakan..jadi xdpt nak jenguk blog kesayangan saya nie.MySpace tapi xpa..amanah ini lebih penting..

sebenarnya banyak nak tulis nie..tapi..nantilah bila dah balik..mudah-mudahan byk yg boleh sy kongsikan dgn sahabat2 di alam maya nie..

jadi dalam entri nie saya cuma nak tinggalkan satu ayat buat renungan bersama..

"untuk menjadi MULIA dipandangan Allah tidak semestinya kita perlu menjadi orang yg HEBAT didunia"


mari saya berikan contoh..

Boleh jadi mak cik yg bekerja sebagai pemungut sampah tu (yg ada certain org brasa jijik melihat 

mereka) lebih MULIA dipandangan Allah daripada si gadis yg mempunyai PAKEJ yg lengkap iaitu

 punya kecantikan , begitu petah bercakap,punya banyak ilmu didada,hidup dihiasi dgn 

kemewahan,dan mempunyai pangkat @ jawatan yg tinggi dalam sesebuah firma..


mengapa plak begitu??MySpace


sebab..

Boleh jadi walaupun mak cik itu kerjanya hanya memungut sampah yg kotor dan berbau itu tapi 

hatinya sgt kontra dari sifat sampah tadi..

dihatinya tidak ada rasa TAKBUR,UJUB..

 ada rasa SYUKUR masih diberikan rezeki yg halal oleh ALLAH swt.

malah mak cik tadi menjalankan kerjanya dengan AMANAH..

            



manakala si gadis tadi..

           
  • wlupun punya kecantikan  tapi kecantikan dihidangkan pada mereka yg tidak halal baginya..nauzubillah..


  • Begitu petah bercakap tapi yg keluar dari mulutnya tidak memberi manfaat kpd dirinya n  org laen


  • Punya byk ilmu didada tapi lokek untuk berkongsi dgn org kerana rasa takbur. 


  • hidup dgn mewah tapi jrg sekali duitnya diberikan pada yg memerlukan.


  • Ada pangkat tapi tidak melaksanakan kerjanya dgn amanah malah memandang org dibawahnya  hina dan lemah.

ha..sahabatku yg bijak pandai..tentu dah faham kan ,.





"Pandangan Allah bukan letaknya pada kehebatan seseorang itu..tapi pada HATI hambanya yg sering mendamba RedhaNya.." 


Skg anda blehlah pilih mahu jd si mak cik atau si gadis..pilih jgn xpilih.. MySpace


footnote: maaf tadi cdg nak tulis tg pendek2 tapi idea dtg plak..tu jd pnjang sikit..hehe pegi dulu ya.



oh ya..lagi satu gambar di atas hanya hiasan semata2 xda kena mengena dgn entri ni ok..so pada peminat jgn nara  jgn mrh plak dgn sy nnt ok..daa..
MySpace









8 comments:

bidadari besi said...

salam sayang dik...

alhamdulillah...makin petah dlm b'bicara juga matang dlm berfikir...nnt blh la ganti tmpt akak ye...(",)

betul apa yg adik bgth...

"Allah s.w.t. tdk melihat pada rupa paras atau tubuh badan kamu tapi melihat pada hati2 kamu"

sama2lah kita dlm mengejar redhaNYA ye...(",)

Hurul Ummi said...

salamualaikum adik nisa yg dimuliakan Allah.

wah nak pergi mana neh?T__T cuti tahu baru cina ke?huhu bestnyaa.

entry nisa sangat baik..perumpamaan yg sempurna.boleh buat org macam akak neh berfikir dalam2...hehe.

tapi akak ada satu pegangan hidup.
"menjadi hebat dimata manusia"
"menjadi hina dimata Allah"

maksudnya..
apabila berhadapan dengan manusia, takperlu ada rasa gentar dan rasa takut atau rasa rendah diri walaupon kita hanya seorang pencuci tandas sekalipon.bila ada yg menghina,menkeji kena lawan..lawan dgn kalimah Allah.

dan apabila berhadapan dengan TUhan, disinilah kita menjadi manusia paling hina, menghinakan diri lagi mengkejikan diri pada Allah..rasa takut rasa gentar hanya pada Allah.

kesimpulannya..
ayuh menjadi hebat dimata manusia dengan menghinakan diri,mengkerdilkan diri dimata Allah.
kerana manusia tarafnya adalah sama..
kehambaan.

selamat menjalankan amanah ya ukhti nisa
Allah terus merahmatimu.

Mimiamilia said...

semoga sama-sama kita dapat mencari keredhaan Allah :)

Captain Bokkhari Mohamad said...

salam Nisa90,

Baik tajuk ini dan postingnya sekali. Allah swt tidak pandang pd darjat, kecantikan dan mcmx lagi.

Tetapi Jika dibandingkan tukang cuci tandas yang taat kpd PerintahNya dan jika dibanding penyanyi yang adik sanjung itu yg tak menutup aurat,suara merdu, kayaraya dan terkinja didepan mata lelaki, lebih mulia lagi tukang cuci itu lagi disisi Allah swt.

Lagi satu nak perbetulkan Tajuk Blog ini. jika tidak ditegur pulak dah tahu. Tajuk tsb kalau di tukar ke KEMBARA INSAN MENGENAL ALLAH ATAU PUN TUHAN. Ini kata Ustaz. Kalau ada Ustaz manax datang nak mengajar kita, bagaimana hendak mencari tuhan. Sah memang ustaz itu sesatlah pengajiannya.

Dalam kitab besar tauhid. Tidak ada ayat mencari tuhan/Allah swt. Tetapi kita diajar bagaimana nak mengenal tuhan/Allah swt.

Terpulanglah kpd tuanpunya Blog ini. Seperti menegur lelaki yg memakai baju kain sutera. Mungkin lelaki itu tidak belajar agama. Selagi itu dipakainya selagi itu ia menanggung dosanya.
Sekian wasallam.

nisa90 said...

to kak bidadari besi..

syukran..byk bnda lagi yg perlu sy belajar..mudah2hn dgn izinNya makin ditambahkan ilmu didada untuk dimanfaatkan pada agama..insyaAllah..

nisa90 said...

to kak ummi..

syukran sudi beri pandangan..

betul jg apa yg kak katakan tu..

pokok pangkalnya terpulang kpd setiap individu itu bgmana caranya dia mengecapi keredhaan Allah..hakikatnya tujuan kita ttp sama iaitu redhaNya..

sbb itulah kita diwjinkan ingat-memperingati agar masing2 tidak alpa..

syukran ya kak..

nisa90 said...

to mimiamilia ..syukran sudi baca entri ini..semoga mjd peringatan bersama..

nisa90 said...

to captain bokhari mohamad..

syukran sudi memberi pandangan dan teguran sy amat menghargainya..

dgn cara inilah kita dpt mengenalpsti kelemahan diri..

mmg benar kita wajib mengenal Allah swt..

InsyaAllah sy akan kaji balik benda ini..syukran sbb sudi ingatkan..

wallahu'alam