..Ahlan Wa Sahlan..

Tuesday, November 30, 2010

..Cantiknya waniTa itu!!!..

Bismillahirrahmanirrahim




Allah itu cantik dan sukakan kecantikan..

begitulah juga wanita..sukakan kecantikkan dan ingin selalu kelihatan cantik..

tahukah kita?

bahawa disyurga itu terdapat bidadari-bidadari yang terpelihara pandangannya,dan tidak pernah disentuh oleh manusia mahupun jin..

bidadari itu sangat baik dan sangat jelita..

mereka bersandar pada bantal-bantal yg hijau dan permaidani yg indah..

indah kan klu dapat jadi spt bidadari -bidadari tu..

tapi sahabat -sahabat tau tak ketua bidadari yg kecantikannya berkali-kali ganda dari bidadari yg lain itu siapa?

dialah WANITA solehah.

"Wahai Nabi, suruhlah isteri-isterimu dan anak-anak perempuanmu serta perempuan-perempuan yang beriman, supaya melabuhkan pakaiannya bagi menutup seluruh tubuhnya (semasa mereka keluar); cara yang demikian lebih sesuai untuk mereka dikenal (sebagai perempuan yang baik-baik) maka dengan itu mereka tidak diganggu. Dan (ingatlah) Allah adalah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani."

Dari Anas bin Malik ra bahwa Rasulullah bersabda :
Jika perempuan solat lima waktu, berpuasa pada bulan Ramadhan, menjaga kemaluannya dan taat kepada suaminya, nescaya ia akan masuk syurga.


jadi siapa yg nak jadi ketua bidadari???..kenalah jadi wanita yg solehah..

mari sahabat..kita sama2 berusaha jadi untuk menjadi wanita yg solehah..wallahu'alam.


mood:6 paper exam dah lepas..last paper is waiting..moga Allah permudahkan urusan..^_^

Saturday, November 20, 2010

TERSENYUM DI AKHIR MASAKU..khas Buat SAHABAT2Ku


bismillahirahmanirrahim..
terasa syahdu dengar lagu ini..moga ada iktibarnya..
mampuka kita tersenyum saat akhir masa kita..
teringat kata-kata ustaz..bila kita lahir semua org tersenyum gembira melihat kita,biarlah saat kita pergi manusia menangis kerana kebaikan kita..jangan saat kita kita pergi manusia ketawa kerana tiada lagi kejahatan yg dtgnya dari kita..wallahu'alam.
opick feat flo-andai waktu memanggil
Ya Rabbi beri kami
 Cahaya penerang digelapnya hati
 Jauh sudah langkah kaki
 Lewati jutaan detik tak kembali

Ilahi ampuni kami
 Dosa-dosa mewarnai diri
 Hati lupa kadang terlena
 Mimpi dunia menggoda sang jiwa

[*]
 Andai waktu memanggilku
 Berharap tersenyum di akhir masaku
 Maafkanlah ampuni diriku
 Hati ‘kan memohon di kemahaan-Mu

[**]
 Tangan ini hati ini
 Hari-hari berlalu ‘kan jadi saksi-Mu
 Dan tak bisa ku sembunyi
 Suka duka nestapa tiada hati bisa berdusta





silalah download lagu ni disini andai waktu memanggil

Monday, November 15, 2010

Apa erti 9 Zulhijjah pada kita???



bismillahirahmanirrahim..



Sebaik gelincir matahari pada tanggal 9 Zulhijjah di tanah Arab bermulalah ibadah kemuncak bagi jemaah haji yang wukuf di Arafah. 

Seafdal-afdal doa ialah doa di Arafah. Nabi sendiri diriwayatkan mula berdoa dari waktu gelincir matahari hinggalah terbenam matahari. Inilah waktu kemuncak baginda memanjatkan doa dalam juraian air mata. Haji terakhir baginda bersama umat yang sangat dikasihinya. Panjang doa baginda kerana kemuncak rindu cinta yang amat sangat untuk bertemu dengan Allah (subhanallah).

Hiba doa baginda kerana mendoakan kesejahteraan untuk umat yang bakal ditinggalkan sesudah sempurnanya wahyu Al-Quran diturunkan. Itu sejarah Nabi kita Muhammad S.A.W. 
Setiap tahun bumi Arafah semakin ramai jumlah umat Muhammad berwukuf. 



Selepas solat jamak tamam Zuhur dan Asar berjemaah, khatib sudah mula membaca khutbah dalam pelbagai bahasa mengikut bangsa yang menjadi tetamu Allah disitu. Rata-rata jemaah bagai anak kecil, sedu sedan bertangisan menghitung dosa-dosa diri dan keluarganya di bawah tanggungannya. 

Benarlah Arafah bagai padang Mahsyar, perhimpunan yang hanya diliputi kain putih dengan hanya satu matlamat, mohon keampunan kepada Allah, memohon untuk menjadi orang baru bagai bayi yang baru dilahirkan. Bersih dan suci daripada dosa.




Melewati jam 12 tengah hari waktu di Arafah bermula gelincir matahari, maka disini ketika itu telah masuk waktu Asar. Andai mata kasar kita boleh melihat, sesungguhnya langit dan bumi Arafah ketika itu hingga waktu Maghrib terasa sungguh sesak dan berasak-asak dengan turunnya ribuan malaikat, roh para nabi dan roh orang2 soleh. 


Semuanya bersesak-sesak di bumi Arafah, sama2 mengaminkan doa umat Muhammad yang memohon pengampunan daripada Allah S.W.T.Lebih hebat lagi, Allah Azzawajalla turun ke langit dunia bukan hanya mahu mengangkat doa-doa para jemaah haji sebaliknya mahu sama2 mengangkat doa hamba-hamba-NYa yang tiada di Arafah, yang tidak pergi haji tetapi menghadirkan diri dalam suasana Arafah, berhimpun bersama keluarga di rumah masing-masing.


Mari kita ubah budaya yang tidak rasa pa-apa pada hari ke-9 Zulhijjah kepada rasa ingin merebut cinta ALLAH. Bersiaplah kita sekeluarga/ bersama2 sahabat2(yg masih dikampus)di rumah/ kampus bermula pada petang Asar 9 Zulhijjah dengan membersihkan diri dan berwuduk. Penuhkan majlis dengan berdoa, berzikir dan memohon ampun dosa-dosa kita kepada Allah. Ketika itu, bayangkan diri kita sekeluarga bersama para jemaah berselimut putih di Arafah sedang menangis menadah doa keampunan sebelum menjelangnya berbuka puasa pada hari kemuncak wukuf.


Selepas berbuka, kita sekeluarga terus berdoa lagi minta kesejahteraan keluarga dan umat islam sedunia. Sesungguhnya doa selepas seorang hamba berbuka puasa sangat makbul di sisi Allah. Selepas solat Maghrib berjemaah, marilah kita terus bertakbir, berzikir, membaca AL-QURAN, dan melakukan solat taubat mohon Allah ampunkan dosa kita. 




SubhanaLLah..syukran pada sahabat seperjuangan atas perkongsian..ayuh sahabat2 sekiranya dulu 9 zulhijjah tiada makna bagi kita..maka tahun ini jgn kita biarkan ia berlalu pergi..wallahu'alam.

Sunday, November 14, 2010

Berhentilah memujiku!!!

Bismillahirahmanirahim..


Al-Bukhari, Muslim dan Abu Daud meriwayatkan daripada Abi Bakrah, beliau berkata:

"Seorang lelaki memuji seseorang di sisi Rasulullah SAW kemudian Baginda SAW bersabda yang bermaksud: Engkau telah memotong leher sahabatmu. Barang siapa yang memuji saudaranya dengan tidak dapat dielakkan juga, maka hendaklah dia berkata: Aku menilai si polan. Dan Allah SWT yang menjadi penilai yang sebenar, seseorang tidak boleh menyucikan seseorang melebihi Allah SWT.”

oleh sebab itu,sahabat Rasulullah SAW amat membenci perbuatan suka mengampu, padahal mereka memang selayaknya mendapat pujian. Seorang lelaki memuji Abdullah bin Umar katanya: “Wahai sebaik-baik manusia, wahai anak sebaik-baik manusia.”

Maka ibu Umar berkata:

“Aku bukan sebaik-baik manusia dan bukan anak sebaik-baik manusia tetapi aku seorang hamba Allah SWT daripada hamba-hamba Allah SWT, aku berharap kepada Allah SWT dan aku takut kepada Allah SWT. Demi Allah SWT jika kamu tidak mahu berhenti mengatakan yang demikian itu kepada seorang lelaki maka engkau sesungguhnya telah membinasakan dia.”

sahabat yg sebenar berdiri sebagai pendamping yang jujur dalam menyatakan pandangannya, tidak ada apa yang ditutupi, yang pahit sama ditelan yang manis sama dirasa.

Matlamat mereka bertemu dan bersahabat ialah kerana Allah SWT, demi cita-cita akhirat.

kadang-kadang kita terlupa..kita terlalu memuji kelebihan seseorang sehingga terlupa memuji pada PENCIPTA manusia itu,,



"wah cantiknya dia.."

"besarnya rumah tu.."

"Kacaknya teman lelaki dia.."

"Alimnya dia..beruntung siapa yang dapat.."

"sedapnya suaranya.."

biasa dengar ayat ni..ayat-ayat ini selalu meniti dibibir kita..

kita lupa..bahawa hakikat semua itu milik SIAPA???

padahal pujian itu selayaknya milikNYA..kita sering ternanti-nanti coretan kehidupan dan kata-kata inspirasi seseorang itu sedangkan kita terlupa pada KALAMNYA yang tersusun rapi dlm naskah yg kini dah berHABUK krn tidak pernah diselak oleh kita..


memuji itu bukannya tidak boleh..kadang-kadang pujian itu perlu..
utk menaikkan lagi motivasi seseorang..

tapi jangan sampai ia berlebihan..

jgn kita mnjadi penyebab manusia itu jadi riak,sombong dan bangga dgn diri sendiri..hingga lupa pada yg DIA yg mencipta..

maka bersederhanalah..

SEderhana itu indah.




Wednesday, November 10, 2010

..SeeKing..

Bismillahirahmanirrahim..


searching for something..

21.11.2010..my first exam..10 days left..

my mood of study have been lost..

too many things that bother my mind..i'm tired of this..

it seem like my heart is broken enough..

it is difficult to translate it into words..

only him knows what inside my heart..He is only the place where I moan..

BUT..that only YESTERDAY..

let gone by gone..

Alhamdulillah , that moments I fill with a lot of remembrance of Allah..

serenity now enveloped into my heart


its the time for me to FLY..(like my blog song say..it's time to flyMSN Onion Icon.



need to start right now!!!!

yes,I can!!!..trust myself and don't give up!! i knows i better than anyone else..ALLAH is my cReator..he knows better than i am.

ALLAH give me the test is commensurate with my abilities..



and you my friend!!!..you also must have this spirit too..
hopefully we will get the result with flying colour..
and the flood in Kedah will com much better soon..so i can go back to Sabah after final exam.Amin..
Thank You Allah.

Saturday, November 6, 2010

..Cinta Diam-Diam..

Bismillahirrahmanirrahim...


                                       





Bila berbicara tentang cinta aku jadi malu sendiri Onion Emoticons..aisehh..tak da lah..

Cumanya entri kali ini kita nak berbicara tentang CINTA dalam DIAM..
kiranya ini pesanan buat yang sedang jatuh cinta pada si dia yang istimewa Onion Icon

jatuh cinta itu tidak salah..malahan anda harus bersyukur kerana itu menandakan anda normal kerana mencintai makhluknya yang berlainan jantina..tapi cinta itu harus dikawal jangan sampai ia berlebihan hingga mampu mem"BUNUH" diri kita sendiri MSN Onion Icon..

kenapa harus dikawal??Onion Icons

Katakanlah: “Jika bapak-bapak, anak-anak, saudara-saudara, istri-istri, kaum keluargamu, harta kekayaan yang kamu usahakan, perniagaan yang kamu khuatiri kerugiannya, dan rumah-rumah tempat tinggal yang kamu sukai, adalah lebih kamu cintai daripada Allah dan Rasul-Nya dan (dari) berjihad di jalan-Nya, maka tunggulah sampai Allah mendatangkan keputusan-Nya.” Dan Allah tidak memberi petunjuk kepada orang-orang fasik.(9:24


dikawal bukan bermaksud dibuang..jika dibuang maka itu bermakna kita melawan fitrah manusia.bila dilawan maka lain pula jadinya nanti..Onion Emoticon Set

jadi...

Bila belum siap melangkah lebih jauh dengan seseorang, cukup cintai ia dalam diam ...kerana diammu adalah salah satu bukti cintamu padanya ...kau ingin memuliakan dia, dengan tidak mengajaknya menjalin hubungan yang terlarang, kau tak mau merosak kesucian dan penjagaan hatinya..


kerana diammu memuliakan kesucian diri dan hatimu.. menghindarkan dirimu dari hal-hal yang akan merosak izzah dan iffahmu ..

jangan tiru aksi ini !!


kerana diammu bukti kesetiaanmu padanya ..karena mungkin saja orang yang kau cinta adalah juga orang yang telah ALLAH swt. pilihkan untukmu ...

ingatkah kalian tentang kisah Fatimah dan ALi ?yang keduanya saling memendam apa yang mereka rasakan ...tapi pada akhirnya mereka dipertemukan dalam ikatan suci nan indah


kerana dalam diammu tersimpan kekuatan ... kekuatan harapan ...hingga mungkin saja Allah akan membuat harapan itu menjadi nyata hingga cintamu yang diam itu dapat berbicara dalam kehidupan nyata ...bukankah Allah tak akan pernah memutuskan harapan hamba yang berharap padanya ?

dan jika memang 'cinta dalam diammu' itu tak memiliki kesempatan untuk berbicara di dunia nyata,biarkan ia tetap diam ...

jika dia memang bukan milikmu, melalui waktu Allah akan menghapus 'cinta dalam diammu' itu dengan memberi rasa yang lebih indah dan orang yang tepat ...

biarkan 'cinta dalam diammu' itu menjadi memori tersendiri dan sudut hatimu menjadi rahsia antara kau dengan Sang Pemilik hatimu ...
                                                                
                                                                                 
     ini baru cinta sejati..


“Dijadikan indah pada (pandangan) manusia kecintaan kepada apa-apa yang diingini, yaitu: wanita-wanita, anak-anak, harta yang banyak dari jenis emas, peraka, kuda pilihan, binatang-binatang ternak, dan sawah ladang. Itulah kesenangan hidup di dunia dan di sisi Allah-lah tempat kembali yang baik (surga).” (Ali ‘Imran: 14)


maka dikesempatan ini saya nak promosi pada sesiapa lagi yang tidak membaca buku “PEMILIK HATIKU SETELAH ALLAH DAN RASUL”..maka silalah baca ya!!Onion Icon