..Ahlan Wa Sahlan..

Friday, April 22, 2011

..CaTaTaN HaTi:Bersama SahaBat..


CATATAN HATI

21.4.2011

Bismillahirahmanirrahim..
Segala puji bagi Allah swt  yang masih memberikan nikamt iman dan islam kepada diri ini dan selawat  dan salam ke atas junjungan Rasul Allah SAW , insan yang sangat dirindui..
“Assalamualaikum, pukul 3.30 ptg mai sini ya.” Mesej itu ku hantar pada seorang sahabat
“ok” dibalasnya dengan ringkas.
Sambil mendengar alunan nasyid kegemaran dari laptop,barang-barang yang perlu dibawa dan yang telah ‘packing’ ku periksa semula takut-takut ada yang tertinggal, sejak kecil ayah sering mengingatkan bila nak berjalan jauh periksa barang baik-baik jangan samapi ada yang tertinggal..Checklist yang telah aku sedia sebelum itu , ku teliti semula..semua ada..tapi..rasanya macam ada yang kurang..dompet kesayangan dibuka..
“mana ic aku?”
Istighfar dan selawat mula meniti dibibir..
 recall semula dimana aku letak ic aku tu..
persoalan pertama yang timbul..
macamana aku nak pass masa check-in nanti kalau tiada kad pengenalan??
Terdengar ketukan dari pintu bilikku..
Lina sahabat seperjuanganku datang cuba membantuku mencari kad pengenalan itu..
TIADA..tapi kenapa hati aku seakan tenang..tidak rungsing seperti sebelum-sebelum ni ketika kehilangan sesuatu..
Kerana Aku percaya ada hikmah Allah mentakdirkan kenapa ia berlaku..
Ti dan balqis , dan sahabat Ti pun sampai kat depan bilik..merekala yang akan hantar aku ke airport hari ni..
Aku cuba mencari ic itu ke bilik tutorial yang aku rasakan tercicir disitu tapi tiada..
Akhirnya,kami menuju ke pejabat unit keselamatan untuk buat report .


Ujian dalam perjalanan


Kereta kancil yang dipandu oleh Ti meluncur laju meninggalkan kampus..
Tiba-tiba di tengah perjalanan kereta kancil kehausan ..MINYAK HABIS DAAA…
Maka tersadailah kereta kami itu di tepi jalan dan diikuti dengan deraian ketawa kami dan senyuman pada ujian yang menimpa..
Dua orang sahabatku Cahaya dan Ummu dengan gagahnya menaiki motor dengan membawa sebotol minyak  datang untuk memberikan bantuan..kecomelan mereka terserlah disitu setelah beberapa jam kami tersadai dibawah terik matahari..hihihi..
TERHARU RASANYA dengan kemurahan hati sahabat-sahabatku dalam menghulurkan bantuan..MACAM NAK NANGIS PUN ADA..tidak dapat digambarkan perasaan yang mewarnai hati ini..tatkala menyedari PERTOLONGAN ALLAH SWT itu sangat dekat pada hambanya yang sabar dan redha dengan ketentuanNYA.




Tiba di airport

Lebih kurang pukul 7.40petang ,kami pun sampai di Airport Sultan Abdul Halim,Kepala batas Alor Setar.
Aku pun melajukan langkah menuju kiosk untuk dapatkan boarding pass sambil menunggu kaunter dibuka..
“Cik,kad pengenalan saya hilang tapi saya ada salinan dan kad pelajar saya bolehkah saya teruskan penerbangan?
“sila berikan boarding pass”
“ok, bole”
“Terima kasih,cik”kalimah tahmid meluncur  keluar ..syukur ke hadrat ilahi kerana mempermudahkan urusanku.
Aku bersalam-salaman dengan sahabat-sahabatku setelah mengambil beberapa foto kenangan bersama sebelum masuk ke dalam balai pelepasan..
Rasulullah s.a.w bersabda yang maksudnya:
"Sebilangan manusia yang dinaungi Allah di bawah naungan-Nya pada hari kiamat iaitu hari yang tidak ada sebarang naungan padanya selain daripada naungan Allah; di antaranya ialah: Pemerintah yang adil, pemuda yang hidupnya sentiasa dalam mengerjakan ibadah kepada tuhannya, orang yang hatinya sentiasa terikat dengan masjid, dua orang yang berkasih sayang kerana Allah di mana kedua-duanya berkumpul dan berpisah untuk mendapat keredaan Allah, orang yang dipujuk oleh perempuan yang kaya lagi rupawan untuk bersatu dengannya lalu ia menolak dengan berkata:” Aku takut kepada Allah!”, orang yang bersedekah secara bersembunyi sehingga tangan kirinya tidak mengetahui apa yang diberi oleh tangan kanannya, dan orang yang menyebut atau mengingat Allah dengan keadaan tidak ada dalam ingatannya perkara lain, lalu menitis air matanya kerana mengingatkan sifat Jalal dan sifat Jamal Allah.” (Riwayat Bukhari, Muslim, Abu Daud & Ibnu Majah
)


indahnya ciptaan Allah swt

Aku terlelap sekejap semasa berada dalam kapal..alhamdulillah orang yang duduk sebelah aku adalah budak perempuan juga ..senang hati rasanya..kedudukanku betul2 tepi tingkap..jadi dapatlah aku menikmati pemandangan pada waktu malam dari atas kapal..
SubhanaAllah..tidak terkata keindahan ciptaan Allah swt..lampu-lampu yang menghiasi malam bangunan-bangunan konkrit dan jalanraya ciptaan manusia menambahkan lagi keindahan yang aku rasai malam ini..

Allah SWT berfirman:
Sesungguhnya pada kejadian langit dan bumi, dan pada pertukaran malam dan siang, ada tanda-tanda (kekuasaan, kebijaksanaan, dan keluasan rahmat Allah) bagi orang-orang yang berakal; Surah Ali-Imran ayat 190.


Melihat keadaan bangunan-bangunan itu dari atas ia kelihatan seperti kotak-kotak mainan macam pelan bangunan yang arkitek buat sebelum membina sebuah bangunan..terasa kecilnya manusia dan segala makhluk yang ada diatas permukaan bumi ini..siapa aku dipandangannya dalam kalangan makhlukya yang tidak terkira ini?..

Bermain di otakku.bagaimana Allah swt boleh mengatur dan memerhati setiap makhluknya yang ada di dalam dunia ini?

Keperluan kita setiap hari dan macam-macam lagi..Allahuakbar..tak tercapai dek akal betapa besarnya kekuasaanMU..

Pengumuman dari ketua pramugari menghentikan keasyikanku menghayati keindahan malam itu..
Sambil menunggu penerbangan seterusnya esok pagi pukul 7.10pg aku pun mulalah melayari internet dan melakar catatan hati ini.

Semoga Allah memberi perlindungan pada diriku sepanjang berada disini sendirian dari fitnah dan pandangan mata-mata yang liar.amin.


tidak sabar mau makan nasi minyak mak cik kat rumah..huhu..

Sekian,






2 comments:

Lam Liu Yue said...

:)
nice post..
macik mana yg mau kawen?????
hehe...
macik ni bila mau kawen????
xsbar may mkn nasi minyak macik ni...
ha3

nisa90 said...

haha..adik ayahku yg kawin.makcik ni..lama lagi..calon pun xda lgi..org sini tggu makcik yg sana tu dulu..kita dahulukan yg lebih tua dulu..huhu