..Ahlan Wa Sahlan..

Saturday, November 6, 2010

..Cinta Diam-Diam..

Bismillahirrahmanirrahim...


                                       





Bila berbicara tentang cinta aku jadi malu sendiri Onion Emoticons..aisehh..tak da lah..

Cumanya entri kali ini kita nak berbicara tentang CINTA dalam DIAM..
kiranya ini pesanan buat yang sedang jatuh cinta pada si dia yang istimewa Onion Icon

jatuh cinta itu tidak salah..malahan anda harus bersyukur kerana itu menandakan anda normal kerana mencintai makhluknya yang berlainan jantina..tapi cinta itu harus dikawal jangan sampai ia berlebihan hingga mampu mem"BUNUH" diri kita sendiri MSN Onion Icon..

kenapa harus dikawal??Onion Icons

Katakanlah: “Jika bapak-bapak, anak-anak, saudara-saudara, istri-istri, kaum keluargamu, harta kekayaan yang kamu usahakan, perniagaan yang kamu khuatiri kerugiannya, dan rumah-rumah tempat tinggal yang kamu sukai, adalah lebih kamu cintai daripada Allah dan Rasul-Nya dan (dari) berjihad di jalan-Nya, maka tunggulah sampai Allah mendatangkan keputusan-Nya.” Dan Allah tidak memberi petunjuk kepada orang-orang fasik.(9:24


dikawal bukan bermaksud dibuang..jika dibuang maka itu bermakna kita melawan fitrah manusia.bila dilawan maka lain pula jadinya nanti..Onion Emoticon Set

jadi...

Bila belum siap melangkah lebih jauh dengan seseorang, cukup cintai ia dalam diam ...kerana diammu adalah salah satu bukti cintamu padanya ...kau ingin memuliakan dia, dengan tidak mengajaknya menjalin hubungan yang terlarang, kau tak mau merosak kesucian dan penjagaan hatinya..


kerana diammu memuliakan kesucian diri dan hatimu.. menghindarkan dirimu dari hal-hal yang akan merosak izzah dan iffahmu ..

jangan tiru aksi ini !!


kerana diammu bukti kesetiaanmu padanya ..karena mungkin saja orang yang kau cinta adalah juga orang yang telah ALLAH swt. pilihkan untukmu ...

ingatkah kalian tentang kisah Fatimah dan ALi ?yang keduanya saling memendam apa yang mereka rasakan ...tapi pada akhirnya mereka dipertemukan dalam ikatan suci nan indah


kerana dalam diammu tersimpan kekuatan ... kekuatan harapan ...hingga mungkin saja Allah akan membuat harapan itu menjadi nyata hingga cintamu yang diam itu dapat berbicara dalam kehidupan nyata ...bukankah Allah tak akan pernah memutuskan harapan hamba yang berharap padanya ?

dan jika memang 'cinta dalam diammu' itu tak memiliki kesempatan untuk berbicara di dunia nyata,biarkan ia tetap diam ...

jika dia memang bukan milikmu, melalui waktu Allah akan menghapus 'cinta dalam diammu' itu dengan memberi rasa yang lebih indah dan orang yang tepat ...

biarkan 'cinta dalam diammu' itu menjadi memori tersendiri dan sudut hatimu menjadi rahsia antara kau dengan Sang Pemilik hatimu ...
                                                                
                                                                                 
     ini baru cinta sejati..


“Dijadikan indah pada (pandangan) manusia kecintaan kepada apa-apa yang diingini, yaitu: wanita-wanita, anak-anak, harta yang banyak dari jenis emas, peraka, kuda pilihan, binatang-binatang ternak, dan sawah ladang. Itulah kesenangan hidup di dunia dan di sisi Allah-lah tempat kembali yang baik (surga).” (Ali ‘Imran: 14)


maka dikesempatan ini saya nak promosi pada sesiapa lagi yang tidak membaca buku “PEMILIK HATIKU SETELAH ALLAH DAN RASUL”..maka silalah baca ya!!Onion Icon

13 comments:

mamawana said...

Cinta dlm diam....pedih , parah... sepi huhuhu.... apa2pun jodoh di tgn tuhan .

syauqahwardah1209 said...

salam nisa.. :)

subhanallah, good entry! :)

izinkan akk brkongsi 1 hadis;
"Man 'ashaqo fakatama wa 'afa famaata fahuwa shahiid.."

Ertinya: "Sesiapa yang jatuh cinta, kemudian menyembunyikannya hingga datang kematian menjemputnya, maka dia adalah seorang yang syahid." [HR Hakim, Ibn Asakir, al-Dailami, dll]


bersabarlah, sesungguhnya bersabar itu tidak rugi.. sesungguhnya cinta Allah itu yang paling hakiki. sbg wanita bujang, kejarlah cinta Allah, cinta rasul serta sempurnakanlah dahulu kecintaanmu kpd ibubapa kita, insyaAllah.


cukuplah janji Allah dlm An-Nur (24) ayat 26 sebagai jaminan...


Allahu 'alam..

syg Nisa. :)

adli said...

Assalamu'alaikum,
syukran atas entri yang cukup bermakna, benar setiap mereka yang meningkat dewasa akan ada perasaan cinta pd seseorang,jadi cukup penting untuk tahu bagaimana nk menganinya dgn baik..sekadar pandangan,sibukkan lah diri dengan mencari cinta Allah dan Rasulullah s.a.w, insyaallah bilamana wujud cinta kita pada Allah lebih dari segalanya maka lbh mudah untuk menganani perasaan yang ada..

sue@p.l.e.i.a.d.e.s said...

luv dis so much. TQ. lega hati pas bce ni. i really need dis kind of beautiful words right now. tenks fren.. ;)

maisyah said...

salam..
cinta kedapaNya adalah yg kekal...
Namun cinta kpd manusia memang fitrah yg sangat indah dikurniakan olehNya...
Betul..bercintalah berpada-pada..jika sudah bersedia..dia akan menjadi 'suami' atau 'isteri'...

nisa90 said...

wslm..to kak safi..

syukran ats perkongsiannya kak,..

mmg pernah dgr hadis ni..

itulah janji Allah pada hambanNya yg sanggup mengawal diri dari menurut hawa nafsunya..

nisa90 said...

to Adli..

syukran..cinta Allah adalah yg plg hakiki..dgn cintaNya pasti Allah kurniakan cinta manusia yg terbaik buat kita kelak..

nisa90 said...

to sue..

ur welcome my fren..

thanks god if it help u, even just a little bit..

nisa90 said...

to maisyah..

betul tu..carilah cintaNya dulu sebem mncari cinta manusia..

Ibnu Sudirman said...

Saya tak kisah pun..
"Itu yang selalu kita dengar dari si pemabuk cinta..Lebih parah dari si pemabuk alcohol atau pencandu narkoba"...
Menyelami perasaan orang yang dah jatuh cinta memang cukup sukar..Tak semudah mencurahkan kata-kata yang indah dalam blog..
Membahas isu cinta,memerlukan pengetahuan dalam aspek ilmu & perasaan..Semoga Allah tetap menjaga hati kita kepada yang benar2 berhak....

nisa90 said...

ibnu sudirman..

betul apa yg anda katakan..

kat sini sy skdr berkongsi setakat apa yg saya tau..

pengetahuan yg mendalam ttg satu hal mmg perlu bila hndak mmbahaskannya..

kalau nak tggu kita betul2 expert dlm satu2 hal sampai bila kita nak tggu saat kita perlu mnyampaikn apa yg kita tahu..

sy sndiri masih dan terus melatih dan menambah ilmu pengetahuan utk kepentingan diri dan sesama muslim yg lain.

syukran ats komentarnya.

Insan Rabbani said...

kepada yang berkenaan, sekadar buat renungan semua,cuba kita mengimbau kembali zaman kenabian dahulu bagaimana para sahabat hilang cinta nya bkn skdr pd wanita,bahkan juga sgala habuan dunia..mengapa? kerana mereka telah "mabuk cinta",hati mareka telah terpaut pada insan bernama Muhammad s.a.w,dan pencipta yang agung,Allah s.w.t..andai mereka yg mabuk cinta dgn makhluk,merasakan perit n apa2 la,ana pn x de experience,'ala kulli hal ini berbeza mabuk cinta sama Allah,sungguh manis dan indah segalanya..dan inilah asbabnya terpecik manisnya pd cinta kita pada manusia,iaitu kita peroleh pasangan yg sama mabuk cinta pada Allah s.w.t....apa2 pun,ana akhiri komen ini dgn doa yang di amalkan para 'ulamak dahulu,

"Ya Allah,kurniakanlah daku cinta kepadaMu lebih dari segala-galanya"..
moga dari apa yg dikongsikan sama dapat renung dgn hati yang melihat akhirat sbg tmpt akhirnya,bknnya direnung dgn hati yang diselaputi dunia yg fana'..WALLAHU 'ALAM

Nur Mohamad Adli Bin Rosli said...

dapat x komen ana yg kedua?