..Ahlan Wa Sahlan..

Thursday, December 31, 2009

penGalaman BerMalam di Laut SaBah !!!




BISMILLAHIRAHMANIRRAHIM




Tahu tak apa benda dalam gambar nie?..inilh “Bagang” jgn tersilap ok bukan “bangang”..huhu..kalau korang semua nak tahu bagang adalah sejenis perahu yang saiznya agak besar yang dikelilingi dengan pukat untuk menangkap ikan-ikan  comel yang menetap kat laut dalam nie.... sebenarnya saya nak cerita pengalaman saya dan sepupu saya meredah lautan untuk bermalam di atas laut..


Selama sebulan cuti semester yang lalu saya nikmati...
bila diingati sejenak banyak yang membuatkan hati menangis merintih..

tapi ada juga yang membuatkan hati melonjak keriangan kerana keindahan yang dapat saya nikmati saat itu..
tenang..
aman damai..
sejuk..
takjub..
kagum..
Subhanallah..semua ini mencuri masuk ke dalam hati..

Kesempatan untuk saya dan keluarga sebelah ibu untuk  menikmati  keindahan lautan luas ciptaanNya cukup memberi kesan mendalam..lokasi..perairan Kunak,SABAH..

cukup sempurna ciptaanNya..

Laut yang terbentang luas..
punyai banyak Khazanah yang sungguh bernilai didalamnya..
Bukti KEBESARAN PENCIPTANYA
pandanglah dengan pandangan MATA HATI..
InsyaAllah kita dapat melihat hikmah setiap apa yang Allah ciptakan..

Yang ni gambar yang saya ambil ketika matahari terbit..


              

Perjalanan kami dengan  menaiki perahu kecil menuju ke Bagang mengambil masa lebih kurang sejam untuk sampai..


 Inilah perahu yang kami naiki..syok..angin bertiup kencang..



Apabila senja mula menjelma dan menandakan waktu Maghrib dah dekat barulah kami sampai..keadaan sungguh sunyi hanya desiran air laut yang yang kedengaran
SYOKNYA!!

Kami  pun naik dan terus bersiap untuk Solat maghrib..

Tapi ada masalah!!! kami  Tak tau nak tentukan ARAH KIBLAT..eww..teruknya perangai..alasan takda pengalaman..padahal malas nak kaji..

Mujurlah salah seorang pekerja bagang nie tau nak tentukan arah kiblat..gembiranya saya bila dapat tahu mereka pun solat..sebab biasanya tak ramai dari kalangan mereka nie yang solat..tu yg sedih tu..

Pengalaman Solat di atas Laut..MENARIK!!!

GAMBAR ADIK SEPUPU SAYA SEDANG SOLAT

Kegelapan mula memonopoli langit..

Bintang-bintang bersinar indah menghiasi langit..

Bulan pula setia menerangi malam yang gelap gulita..

Angin pula kadang bertiup kencang...kadang-kadang bertiup sepoi-sepoi bahasa..

Semuanya PATUH dengan arahan PENCIPTANYA..BERZIKIR setiap MASA

Masing-masing mempunyai peranan yang perlu dilakukan..tidak terkecuali MANUSIA..

“Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan agar mereka beribadah kepada-Ku”
Az-zariyat : 56


Malam itu  mula "memusing"(ini adalah istilah dlm pekerjaan nelayan ni mksudnya mereka memusing kayu untuk menarik tali untuk menaikkan  pukat yang telah diturunkan ke dasar laut sebelumnya)..saya pun siap rakam lagi proses nie..

sibuk memerhati ada tak ikan yang dapat ditangkap untuk menjadi hidangan istimewa kami malam itu..huhu..IKAN BAKAR!!! FRESH baru ditangkap dari laut lagi..JGN JEALOUS YEE..hehehe..

Sebenarnya saya suka pekerjaan sebagai nelayan nie sebab tahap TAWAKKAL  pada REZEKI yang ALLAH berikan amat ketara dalam pekerjaan ini..

kadang-kadang banyak..

kadang-kadang sikit..

boleh jadi gak takda langsung ikan yang didapat..

"Aku tidak menghendaki rezeki sedikitpun dari mereka dan Aku tidak menghendaki agar mereka memberi makan padaKu.Sungguh,  Allah Dialah pemberi Rezeki yang Mempunyai Kekuatan lagi sangat Kukuh"

Az-zariyat:57-58

Dan saya tidak akan melepaskan peluang menikmati keindahan ciptaan Pencipta Sekalian Alam yang cukup Sempurna Menjadikan setiap makhlukNya begitu INDAH..

 ALLAH SWT MAHA CANTIK dan sukakan kecantikan..

Sini saya tinggalkan anda dengan SCENE2 yang saya dapat ambil sepanjang perjalanan ini..lihatlah sambil bertasbih padaNya


lepas subuh kamipun berangkat balik..matahari dah nak terbit tue..cantik kan..


          






ini lah pukat untuk tangkap ikan yg digunakan kat bagang ni..



Si burung helang mencari mangsa!!!




Dasar laut..tym paras laut rendah.,.


kak sepupu saya tak tahan dah..MABUK LAUT!!!



Dengan bangganya pak cik saya ni menayangkan ikan yang berjaya dia dpt mlm tadi...


-TamaT-



Nukilan nisa90 srikandi alfateh
31/12/09
12:48 PM

2 comments:

Liqo' Ukhuwah Mawar Berduri said...

baca post mu ni smbl tersnyum2 ..cantik pictr adik spupu mu sue tym solat 2...erm..mehh dtg semporna..p pulau mabul plak....

whiTeLover90 said...

hahaha..lawak ya..huhu
kenangan terindah ni..

baru ku sedar ini kemungkinan yang terakhir kali aq pi sana..huhu.:(