..Ahlan Wa Sahlan..

Sunday, February 23, 2014

Clorox Hati!

Sedikit perkongsian semalam, mashaallah hebat.

Semalam, saya menghadiri satu ceramah " Pengenalan Asma'ul Husna dalam kehidupan seharian"
saya sampaikan highlight sahaja ya, kami diajar bagaimana cara "Bicara Hati" dengan Allah. 

Bicara hati disini juga blh didefinisikan sebagai proses mengclorox hati. kenapa perlu clorox hati? sebab hati akan sentiasa kotor,bila solat dgn hati yang kotor apa akan timbul kekhusyukan? Takkan khusyuk sebab Allah berpaling pada kita. ibaratnya kita nak pi jumpa sultan tapi dalam keadaan berlumpur.rasa-rasa sultan nak jumpa kita ka? masuk dlm istana pun takkan dapat punya. Begitulah Allah, Kalau nak Allah pandang kita dengan kasih sayang rajin-rajinla clorox hati. inshaaAllah. Pesan Ustazah, kita dapat masuk syurga bukan sebab amalan baik kita yang melambak, tapi sebab kasih sayang Allah dan Redha Allah pada kita. Jangan nak sombong dengan amalan kita. Nauzubillah.

           


Kenapa ia penting? bilamana kita sering bicara hati dgn Allah, Allah swt pasti mmbuka hijab kita dan menzahirkan bahawa hanya pada Allah kita kembalikan segalanya. bermula dari pujian, pengampunan sehinggalah permohonan kepadanya agar kita tahu bahawa dunia yang kita kejar ini tiada nilainya ibarat seorang perempuan tua yg penuh nanah dan kotoran (tiada nilainya) disisi Allah swt.

Kita sering memuji manusia dengan kehebatan yang mereka miliki, tapi sayang kita gagal melihat kehebatan Pencipta manusia itu.

Kita sanggup snorkelling semata-mata nak tengok keindahan laut, keunikan haiwan yang ada didasar laut seperti ikan-ikan, namun sayang kita gagal melihat keindahan pencipta ikan.

Segalanya kita perlu kembalikan pada Allah swt, terkadang kita terlalu bergantung pada manusia. Bila ada masalah mencari manusia. Tanpa mereka kononnya masalah tidak akan selesai, pada manusia jugalah kita mengadu. Kita buat kan? Sebenarnya, saat kita sempit tidak punya wang untuk makan Allah mahu kita lebih kenal dia, bahawa Allah Maha menyempit. Bisa menyempitkan kita bila-bila masa dia mahu. Tapi kita lupa, lupa meminta pada dia. Lupa bahawa Allah bisa meyempitkan dan bisa meluaskan jika Dia berkehendak. Allahuakbar!!! 

Ceramah ini mashaAllah menyentap semua jiwa-jiwa yang hadir, tiap kata yang keluar dari penceramah menyentap seluruh jiwa. Jadi saya sarankan dan meminta kalau nanti sahabat-sahabat dengar ceramah ini akan dibuat pergilah hadiri inshaaAllah tidak akan rugi. Banyak lagi yang diberikan malam itu namun setakat ni yang dapat saya kongsikan.

Saya ada beberapa pamplet zikir asmaul husna untuk dijadikan amalan kita sepanjang rutin harian. InshaAllah nanti saya akan scan dan masukkan dalam FB saya https://www.facebook.com/elya.khadijah?ref=tn_tnmn Sahabat-sahabat boleh dapatkan dan gunakan ia. InshaAllah sama-sama memperbaiki jiwa yang rapuh. 

No comments: