..Ahlan Wa Sahlan..

Wednesday, February 5, 2014

Tips Menjadi Top, Hot, Dan Femes.

Bismillahirahmanirrahim...





Ish, gatal sungguh tangan aku nak klik button "like" di fesbuk ni. Tapi, tak jadi klik juga sebab mesti timbul pertanyaan dalam hati. Bila tengok gambar-gambar kawan lama posing macam comels dengan tidak menutup aurat ni kalau aku "like" aku bersubahatkah ya? Eh, tak jadilah "like".

Scroll lagi, tengok gambar muslimin kawan masa kampus ni, aku nak like tapi kalau aku like maksudnya apa? Adakah ia akan membawa erti aku suka tengok gambar dia, atau aku like gambar sebab suka perangai dia atau saja-saja like? aku ni muslimat, takkan nak like gambar-gambar muslimin plak (gambar yang aku maksudkan di sini lebih kepada gambar sorang2la).

Inilah yang terjadi setiap kali aku buka fesbuk, aku bukan apa aku takut kang free-free kita dapat dosa hanya sebab button "like", tangan aku ni pun kadang terlepas juga dari kawalan. 

Bila kita tidak "like" post sahabat kita bukan bermaksud kita tidak suka pada dia, justeru kerana kita sayanglah kita berbuat begitu kerana tidak mahu sahabat kita ini menjadi makin lalai dengan "likes" yang banyak pada foto-fotonya yang tidak menutup aurat itu. Kesannya nanti, pasti selepas itu dia akan tambah lebih banyak lagi foto-fotonya dek kerana ratusan "likes" itu. Betul tidak? Nampak tak kesan sumbangan "like" kita.

Ni plak untuk mereka yang suka mengePOST, 

Tidak ada yang melarang untuk upload foto, aku pun suka post foto dalam fesbuk dan instagram aku tapi sebelum post aku SCAN dulu.

Macamna nak SCAN?? :

1. Aku perati betul-betu foto aku ni tutup aurat tidak? Kot2 ada yang terbuka kan.

2.Kira-kira ni posing menggoda ke tak? Nanti ada pulak perasaan orang tersiksa.

3.Teman-teman dlm foto ini ada yang auratnya terbuka tidak? Nanti aku pun dapat saham jg walau aku tertutup rapi kawan-kawan aku tidak. Kalau ada, aku x post atau aku crop foto tu.

4. Kira-kira aku post gambar ni untuk apa ya? Kalau nak tunjuk yang muka aku makin comels, body aku langsing, barang2 aku pakai ada BRAND gucci, channel segala macam, TAK PAYAHLAH post ya. Simpan buat kenangan kot-kot nanti barang tu hilang.

Korang boleh tak payah ikut process SCAN macam yang aku cakap ni, tapi makesure dalam FRIENDLIST korang tidak ada satupun orang kelantan cakap ore jate maksudnya lelaki.haaa, kalau macam ni post la apapun nak posing maut pun takda sapa nak peduli! ^_^.

Aku bukan baik sangat cuma aku tengah nasihat diri aku juga dengan menulis sambil memperbaiki diri sedikit demi sedikit. Siapapun mesti suka kan jadi Top, Hot dan Femes tapi kalau boleh bukan pada pandangan manusia, tapi pada pandangan Allah. 



Semoga kita sama-sama dapat mengawal diri kita walau dalam hal sekecil apapun, kerana kita tidak tahu di mana beratnya pandangan Allah terhadap amal kita. Mana kita tahu mungkin ini penyebab kita dapat menghuni Syurga Allah. Amin. ^_^


~aku hanya menulis apa yang tiba-tiba muncul dibenakku pada saat ini, tidak tahu dari mana ia datang, terus aku terjemahkan dalam tulisan di sini, pasti ada kurangnya,maaf. namun moga menjadi manfaat selamanya kerna pasti satu saat aku akan pergi menghadap ilahi~ 

No comments: