..Ahlan Wa Sahlan..

Wednesday, February 19, 2014

Lelah.

Bismillahirahmanirrahim...

Aku rasa sakit sangat sekarang ni, bukan sakit sebab penyakit tapi sebab aku rasa macam nak nangis tapi tak boleh nak keluar. Mungkin ada yang pernah rasa macamni, sakit kan? #_# much better to burst in tears than to hold it!

Aku tak tahu samada blogger lain macam aku, bila sedih je terus ada idea nak menulis. Bila menulis maknanya tengah sedih la tu. Hahahaha tapi tak bermaksud semua post aku tulis masa mood aku tengah sedih. Mungkin inilah dikatakan The reaction of moods, haha suka hati aku bagi nama. Iyalah, lain orang lain ragamnya. Bila ditanya bila kau sedih ko buat apa?

" kalau aku sedih, aku akan berkurung dalam bilik dan tido sepanjang hari (dengan mengharap kesedihan tu akan hilang bila aku bangun)" kata seorang adik

Sorang kawan plak pernah kata " aku ni kalau sedih aku suka dengar music...music instrumental" ha makin bertambah sedih engkau!

" aku kalau sedih, aku akan nangis puas-puas sampai mata aku bengkak." Luah seorang gadis ayu.

               


Aku pulak, ni lah kerja aku. Mostly, bila aku sedih aku akan menulis atau pergi jenjalan kat pantai. Macam pantai kat atas ni, subhanaAllah cantik dan menenangkan.Tapi nasib badan aku tak ada lesen lagi apalagi sebijik kereta untuk pandu laju-laju ke sana. Maka, duduklah aku di sini tenang dan sabar dengan menulis dekat blog, diari atau cebisan kertas. Anythings yang bisa aku capai.

Tapi aku biasanya takkan tulis hal yang menyebabkan aku sedih dalam penulisan aku tu. Aku akan cerita benda lain, benda yang tiba-tiba ada dalam kepala hotak aku ni. Macam sekarang ni lah. Haha, mesti korang keliru sekarang ni mood aku tengah sedih atau gembira sebenaqnya?

Itulah seninya penulisan...

Si penulis menulis dengan nada dan mood yang lain tapi si pembaca membaca dengan nada dan mood yang berbeza. It's normal. Sukar untuk ditebak, kata orang indonesia. Tak kisahlah nada dan mood berbeza apa yang penting mesej yang disampaikan itu sama yang susahnya bila mesej yang cuba disampaikan oleh penulis disalahertikan.

Apa yang aku merepek ni? Sabarlah...

Eh sedar tak sedar sampai ke ayat ini...mood aku meningkat sedikit. Oklah berbanding tadi.

Maaf pada yang sudi membaca bebelan saya ni. Hahaha.

But before i end this entry i think i should emphasize something. Whenever u sad or feel not comfortable or facing a hard time now, just remind we have Allah swt, Allah is there and always be there for us. He is the only one who can comfort, cheer u up and heal that pain. Lepas tu nak buat " aktiviti" rutin hangpa kalau tengah sedih tu buatla, nak ceghita dengan kawan ka, nak habaq kat parents ka buatla, yang penting first thing first back to Allah. 

So, i leave u this ayat Quran and i know everyone of us knows it well but sometimes forget about it thats why we need to recite, read again and again.

               “..hanya dengan mengingati Allah, hati akan menjadi tenang” [ ar-ra'd: 28 ]

:)









No comments: