..Ahlan Wa Sahlan..

Saturday, November 26, 2011

..Doa Akhir dan Awal Tahun

BISMILLAHIRAHMANIRRAHIM..



Alhamdulillah..sedar tidak sedar kita sekarang berada di penghujung bulan zulhijjah,dan akan datang kita akan menemui muharram iaitu tahun baru buat mengikut tahun islam,insyaallah seandainya masih panjang umur.

Pastinya banyak yang telah kita tempuhi sepanjang tahun ini.Samada pahit atau manis semuanya harus kita dilalui.

Apapun yang telah berlaku,let gone by gone..tidak perlu kita mengenangnya lagi, apa yang pasti saat ini kita cuba untuk menjadi insan yang lebih baik.




mari kita koreksi sepanjang tahun itu..

1.solatku
- cukup 5 waktu atau tidak?
- kalau dah cukup 5,solat di awal waktu tidak?
-kalau 1 n 2 dah ok,solat sunat apa macam?

2.Puasaku
- Puasa ramadhan cukup atau tidak?
-puasa sunat isnin khamis?
-etc

3.sunnah rasul
-ada tak aku amalkan sunnah nabi tahun ni?
-istiqamah atau tidak?

4.tanggungjawab kepada ibu bapaku.
-ada tak doakan mereka?
-pernah tak menyakiti hati ibu dan ayah?
-ada tak usaha untuk mengembirakan mereka?

5.Amal kebajikan lain
-ada sedekah tak sepanjang tahun ini?
-ada tolong orang tak?
-pernah tak menyakiti orang lain ?

6.dan banyak lagi..

Jawapannya..tepuk dada tanya diri sendiri, insyaAllah kita tanamkan dalam hati saat ini juga..ok sekarang niat dalam hati masing-masing.

"bismillah,dengan nama Allah yang menguasai apa yang ada dilangit dan di bumi,aku ingin menjadi hambaMu yang lebih baik pada tahun baru ini ya Allah.kurniakan kepadaku pertolonganMu ya Allah." 




InsyaAllah kita mampu menjadi INSAN yang HEBAT,memiliki minda yang BRILLIANT,hati yang FULL of ALLAH's LOVE..if we really go for it!!..TRUST ALLAH.

ok kat sini saya nak kongsi doa yang kita boleh baca,

Doa Akhir Tahun dibaca 3 kali pada akhir waktu Asar atau sebelum masuk waktu Maghrib  pada akhir bulan Zulhijjah.

Sesiapa yang membaca doa ini, Syaitan berkata
“Kesusahan bagiku dan sia-sia lah pekerjaanku menggoda anak Adam pada setahun ini dan Allah binasakan

aku satu saat jua. Dengan sebab membaca doa ini, Allah ampunkan dosanya setahun”
Berikut adalah Doa Akhir Tahun




Maksudnya:

Allah SWT berselawat ke atas penghulu kami Muhammad SAW, ahli keluarga dan sahabat-sahabat baginda dan kesejahteraan ke atas mereka.

Wahai Tuhan, apa yang telah aku lakukan dalam tahun ini daripada perkara-perkara yang Engkau tegah daripada aku melakukannya dan aku belum bertaubat daripadanya. Sedangkan Engkau tidak redha dan tidak melupakannya. Dan aku telah melakukannya di dalam keadaan di mana Engkau berupaya untuk menghukumku, tetapi Engkau mengilhamkanku dengan taubat selepas keberanianku melakukan dosa-dosa itu semuanya. Sesungguhnya aku memohon keampunanMu, maka ampunilah aku. Dan tidaklah aku melakukan yang demikian daripada apa yang Engkau redhainya dan Engkau menjanjikanku dengan pahala atas yang sedemikian itu. Maka aku memohon kepadaMu.

Wahai Tuhan! Wahai yang Maha Pemurah! Wahai Yang Maha Agung dan wahai Yang Maha Mulia agar Engkau menerima taubat itu dariku dan janganlah Engkau menghampakan harapanku kepadaMu Wahai Yang Maha Pemurah. Dan Allah berselawat ke atas penghulu kami Muhammad, ke atas ahli keluarga dan sahabat-sahabatnya dan mengurniakan kesejahteraan ke atas mereka.
Barangsiapa yang membaca doa akhir tahun ini, maka syaitan akan berkata:
“Hampalah kami di sepanjang tahun ini”.

-
Doa Awal Tahun dibaca 3 kali selepas maghrib pada malam satu Muharram. Sesiapa yang membaca doa ini, Syaitan berkata
“Telah amanlah anak Adam ini daripada godaan pada tahun ini kerana Allah telah mewakilkan
dua Malaikat memeliharanya daripada fitnah Syaitan”.
Berikut adalah Doa Awal Tahun





Maksudnya:

Allah SWT berselawat ke atas penghulu kami Muhammad SAW, ahli keluarga dan sahabat-sahabat baginda dan kesejahteraan ke atas mereka.

Wahai Tuhan, Engkaulah yang kekal abadi, yang qadim. yang awal dan ke atas kelebihanMu yang besar dan kemurahanMu yang melimpah dan ini adalah tahun baru yang telah muncul di hadapan kami. Kami memohon pemeliharaan dariMu di sepanjang tahun ini dari syaitan dan pembantu-pembantunya dan tentera-tenteranya dan juga pertolongan terhadap diri yang diperintahkan melakukan kejahatan dan usaha yang mendekatkanku kepadaMu Wahai Tuhan Yang Maha Agung dan Maha Mulia.

Wahai Tuhan Yang Maha pengasih dari mereka yang mengasihi dan Allah berselawat ke atas penghulu kami Muhammad. Nabi yang ummi dan ke atas ahli keluarga dan sahabat-sahabatnya dan kesejahteraan ke atas mereka.

3 comments:

by Shah [SC] said...

Salam dari shah ye..tumpang lalu..nmpak nye

ade entri yg trtinggl...kalu sudi follow skali ye..jom baca:



Entri Pasal Nuffnang! : Says.my Pesaing Nuffnang!

Entri Paling Popular!  : Blog SC Follower Giveaway!

Entri Blog Income  !  : 1st Cashout Says.my

by Shah [SC] said...

Salam dari shah ye..tumpang lalu..nmpak nye

ade entri yg trtinggl...kalu sudi follow skali ye..jom baca:



Entri Pasal Nuffnang! : Says.my Pesaing Nuffnang!

Entri Paling Popular!  : Blog SC Follower Giveaway!

Entri Blog Income  !  : 1st Cashout Says.my

nisa90 said...

tenks for coming...