..Ahlan Wa Sahlan..

Friday, November 11, 2011

..SweeT MeMory at TERENGGANU...

Bismillahirrahmanirrahim…


Alhamdulillah syukur ke hadrat ilahi dengan sifatnya yang MAHA PENYAYANG DAN PEMBERI RAHMAT kerana masih memberikan peluang kepada hambanya yang hina ini..
Bertemankan kokokan ayam dan gemersiknya kicauan burung seiring dengan lambaian angin yang menyapa lembut cukup memberikan ketenangan buat diri saya saat ini..terasa begitu nyaman bila berada di kampung halaman sahabat saya,ayuzi si gadis comel.




Genap 5 hari saya berada di sini..sungguh layanan yang diberikan terlalu baik buat saya…terasa kasih sayang sebuah keluarga yang cukup bersederhana tapi kaya dengan kasih sayang dan ketaatan kepadaNya..

Syukur kepada Allah kerana memberikan peluang untukku merasai  nikmat ini..jika ditelusuri kembali perjalananku ke sini bermula dengan perasaan yang bercampur baur samada nak atau tidak,perasaan segan dan banyak lagi tapi tekadku untuk pergi juga dikuatkan lagi dengan sokongan sahabat yang lain kak siha dan adik aina..teringat lagi pesanan mereka..

“insyaAllah kak tak de apa-apa akan berlaku…”
“yang penting kak jangan malu bertanya kat orang-orang kat situ”
“tawakkal pada Allah dik.insyaAllah pengalaman pertama itu penting!”

Ya itu lah yang menguatkan saya untuk meneruskan perjalanan menaiki bas ke terengganu bersendirian untuk pertama kalinya ,  
Disebabkan saya tersilap beli tiket,sepatutnya saya turun dekat jerteh,Terengganu tapi saya turun di kuala Terengganu..jadi terpaksalah saya menaiki “bas lompat” panggilan orang Terengganu,untuk turun ke jerteh sebab rumah ayuzi dekat Besut.

Nak dijadikan cerita,pada mulanya saya bersama adik aina naik bas tapi dia turun di kemaman.Sampai saja saya di stesen Kuala Terengganu,saya teringat pesan aina..

“kak,nanti bila kak da sampai kak cari je mana2 tangga ,pastu kak naik cari surau.. pagi nnt adalah bas lompat tu..”
“kak cari bas jerteh lagi senang sebab stesen terakhir dia kat jerteh jadi kak tak payah risau da.”
“nanti kalau kak da sampai ,kak bagitau saya ye.kalau ada pape mesej”


Begitulah berjela-jela pesanannya kepada saya sebelum turun,terima kasih dik..^_^.Setibanya saya di stesen kuala  Terengganu lebih kurang pukul 6 lebih, pastinya dalam hatiku merintih perlindungan dan pertolongan Allah swt..kerana saya percaya akan pertolongan Allah yang begitu dekat pada kita.

“Bismillahi tawakkal tu ala Allah”itulah kalam yang sering meniti di bibirku

kalau dikira-kira agak ramai juga orang kat situ yang saya tanya..huhuhu..akhirnya saya pun tiba di surau .

apa yang mengejutkan ,saya bertemu dengan adik usrah sahabat saya yang baru saya kenal dalam beberapa jam sebelum balik bercuti bersama dua orang mak cik .. setahu saya adik tu orang Kelantan,tapi  sempat juga saya bertanya kenapa adik tu berada di Terengganu.

“kenapa izma ada kat sini bukan izma duk Kelantan ka?”
“mungkin Allah memang nak temukan kita”jawabnya sambil ketawa kecil

nak kata pelik..hmmm .. Subhanallah itulah hikmah bersilaturrahim…  itulah kuasa Allah yang terkadang tak tercapai dek akal,apapun saya  terasa lega masa tu sekurang-kurang ada teman juga.Saya pun melaksanakan solat subuh kepadaNya.

Usai solat,izma pun mengajak saya untuk bersarapan bersama dua orang mak cik iaitu mak cik Ramlah dan mak cik Nab..

Mereka sangat ramah dan baik hati sekali…secara kebetulan dan pastinya ia adalah takdir Allah mak cik ramlah dan mak cik zainab akan naik bas yang sama dengan saya.
Ya Allah saya tidak tahu bagaimana nak digambarkan perasaan saya saat itu..

Semasa makan saya terasa dimanjai dengan mak cik2 tu..saya tak tahulah..mungkin sebab sudah hampir 18 tahun saya tidak merasai kasih sayang dari ibu yang melahirkan..yang paling best mak cik tu belanja saya makan..aduh baiknya orang Terengganu ni..baru kenal pun dah belanja orang..hihihi

Sementara menunggu bas ,saya pun mengambil peluang itu untuk mengenali mak cik ramlah dan mak cik nab ..

Dalam perjalanan,saya duduk bersebelahan dengan mak cik ramlah..saya terasa segan sangat bila mak cik ramlah turut bayarkan tambang saya..saya dah cuba untuk menolak dan ingin membayar semula pada dia..

“tak pe nak..simpanlah duit tu belanja kat rumah kawan nanti ye”ucapnya tersenyum sambil mengusap pipiku..

“ya Allah..besarnya kasih sayangmu terhadapku..”hatiku merintih saat itu..saya sedar semua yang terjadi adalah terjemahan KASIH SAYANG dan PERTOLONGAN ALLAH terhadap hambanya yang benar-benar mengharapkanNYA.


“…Ingatlah, sesungguhnya pertolongan Allah itu amat dekat “
::QS Al Baqarah 214::

Dalam perjalanan ,mata saya terasa berat sangat akhirnya saya terlelap dek keletihan..bayangkan saja perjalanan ke Terengganu lebih kurang 6-7 jam,ke jerteh plak lebih kurang 3-4 jam..

Tak lama lepas tu mak cik ramlah dan mak cik nab pun turun selepas memberikan pesanan pada saya..

Teringat lagi lambaian dan senyuman terakhir mereka,semoga itu bukan kali terakhir saya bertemu mereka..insyaAllah.

Lebih kurang pukul 10 lebih,saya pun sampai ..ayuzi dan ayah datang menjemput saya di sana bersama adik comel thaqif yang baru berusia hampir 3 tahun.

Alhamdulillah..
Selama 11 hari saya menumpang di rumah ayuzi ,,terlalu banyak pengalaman dan peristiwa yang  pastinya menjadi kenangan terindah buat saya..insyaAllah saya akan kongsikan sambungan cerita saya pada entri yang lain.



Terima kasih pada Ma yang menganggap saya seperti anak sendiri,begitu sabar mengajar kami untuk menganyam ketupat palas,owh that moment was the best memory for me. …

Terima kasih pada ayah yang sudi bawa kami ke tempat-tempat yang  best ,begitu sabar menunggu kami saat shopping sakan kat KB mall dan didikan secara tidak langsung buat saya..

Terima kasih buat adik amalina yang sempat jadi adik perempuan saya yang comel dan sporting!!…


Terima kasih buat adik thaqif yang tersangatlah petah bercakap dan sudi berbual dengan kak su sambil buat kak ketawa dan 


 dan wafiq yang tersangat la comel ,suka sangat  main air!!!isurely i'll be miss u alot!

Terima kasih juga buat ahli keluarga ayuzi yang sudi menerima saya di rumah itu abang long,kak long,abg ngah,kak ngah,mak ngah dan semua…

Dan yang terakhir sekali buat AYUZI yan comel…huhu..TERIMA KASIH sangat-sangat kerana sudi membawa saya dalam kehidupan keluarga kamu..semoga Allah menambahkan lagi rezeki buat keluarga kamu dan memberkati kehidupan keluarga kamu dengan limpahan kasih sayangNya hingga akhirat..saya sentiasa mendoakan kamu dalam doaku..insyaAllah my lovely friend.

SAYAAAAAAAAAAAANNNNNNNG KAMOOOOOOOOO semua…^_____________^



Makanan dan pemandangannya sangat cantik dan menenangkan.. TERENGGANU MEMANG BEST!!!!

P/s hari ini adalah ulang tahun teratak saya..sekarang dia dah berusia  setahun..
Nukilan nisa
5.november.2011
10.00am.
Besut ,Terengganu

No comments: