..Ahlan Wa Sahlan..

Saturday, November 19, 2011

..MERIAM URBAN MELETOP!!!..

Bismillahirrahmanirrahim..




ALLAHUAKBAR! ALLAHUAKBAR ! ALLAHUAKBAR!!ALHAMDULILLAH YA ALLAH!!!
Tiada kalimah yang lebih hebat selain kalimah ALHAMDULILLAH untuk merefleksikan perasaan saya saat ini..

ALLAH betapa bersyukurnya saya atas nikmat yang ALLAH BERIKAN peluang untuk saya menjadi salah satu srikandi-srikandi yang terpilih untuk mengikuti  AKADEMI KEPIMPINAN AL FATEH.


ya inilah kaitan dengan tajuk saya diatas..meriam urban yang digunakan oleh sultan muhamad al fateh untuk meyerang triple wall byzantine..

AKADEMI ini dianjurkan oleh Rakan Masjid as-shafie,pada 17-18/11/2011 yang dikelolakan secara langsung oleh penulis buku KEPIMPINAN AL FATEH  iaitu USTAZ SYAARI.



Saya yakin , samada yang tersurat atau tersirat pastinya ia memberi impak yang besar kepada setiap tentera-tentera akademi ini. InsyaAllah.

Akademi ini berorientasikan praktikal,visual dan frasa ini..

“ You learn more about a person in a hour of play than you can from a lifetime of conversation”

So,akademi ini sangat berbeza dengan program leadership yang lain yang setakat ini saya pernah hadiri..it seem’s like it not only teach a one person to be a leader but all the participants..dengan mencontohi kepimpinan sultan al fateh.

Ini adalah sebahagian apa yang saya perolehi dalam program ni

SLOT BERSAMA KAPAL TERBANG KERTAS..



-         Slot ini amat seronok..the point is about SYARIATULLAH AND SUNNATULLAH.
-         Ia tentang bagaimana sultan al fateh berfikir berbeza dengan cara orang lain berfikir.
-         Walaupun ia hanya sekadar kapal terbang kertas yang kita sering main masa kecil-kecil dulu tapi ia mempunyai satu ibrah yang boleh kita ambil didalamnya.

Ok,saya singkatkan saja..kalau anda nak rasa dan lebih tahu apa yang ada dalam program ni..joinlah AKADEMI ni seandainya diadakan di kampus anda atau anda sendiri jemput ust syaari ni..

Ok now we jump into the slot 7 HABIT IN AL FATEH CONSTANTINOPLE.



1.       BE POSITIVE – YEAH! Bersangka baiklah pada ujian yang diberikan oleh Allah swt ke atas kita, insyaAllah  pasti Allah nak mendidik kita sesuatu dalam ujian itu.

2.    BE PROACTIVE- from zero to hero..if we are the leader try to be a part of the solution..macam sultan al fateh membuat keputusan untuk membuat tembok di bahagian cerun bukit,Dia sendiri yang turun padang mengangkat bata-bata tersebut hingga menyebabkan tentera-tenteranya lebih bersemangat!.

3.    CLEAR VISION-mempunyai matlamat dan gambaran yang jelas,jangan membudayakan alasan..ustaz menekankan tentang the power of imagination dimana sultan al fateh sejak kecil dia sudah mampu melukis wawasannya dalam bentuk gambaran .

4.    SYNERGY-the power of TEAMWORK! Setiap orang perlu melihat dirinya adalah PENTING .just like we cannot spell SUCCESS without “U”..see how important you ,you and you in the process to achieve the success.


5.    OUT OF THE BOX- Berfikir luar dari kebiasaan..kita boleh lihat bagaimana sultan al fateh memainkan kuasa phsycology untuk melemahkan pihak byzantine..bagaimana beliau mengubah daratan menjadi lautan laluan kapal-kapal perangnya.



6.    INTEGRITY- THE LAW OF PATIENCE.bagaimana sultan alfateh begitu menjaga amanah yang diberikan Allah..beliau begitu menjaga syariat Allah sehinggakan beliau tidak pernah meninggalkan solat tahajjud sebelum akil baligh lagi..masyaAllah.

7.     TAWAKKAL- left the rest to Allah swt..HASSAN ALUBATE adalah salah seorang insan yang boleh kita contohi dimana dia berkorban untuk memacakkan panji islam di banteng kebal Constantinople walaupun sudah 7 anak panh menembusi tubuhnya hanya Allah sahaja dihatinya.subhanallah allhuakbar.

Alhamdulillah setakat disini saja perkongsian saya..insyaAllah akan ada susulan seterusnya.Moga bermanfaat.

Nukilan nisa-srikandi al fateh
18/11/2011
8.50pm