..Ahlan Wa Sahlan..

Monday, February 3, 2014

Malu.

Bismillahirrahmanirrahim



"Telah tertulis dalam hikmah, sesungguhnya dari sifat malu itu terdapat ketenangan dan ketenteraman." (HR. Bukhari)

^_^

Bila ada sifat malu, kita akan rasa ketenangan dan tenteram. 

Kenapa ya?

Seorang wanita suka mempamerkan pinggulnya yang montok, bodynya yang macam mak kerengga dan kulitnya yang putih gebu dengan memakai pakaian yang seksi dan ketat. Rasa-rasa ada sifat malu tak dalam diri wanita ini? 

Tiba-tiba satu saat itu wanita ini sering diekori dan diganggu oleh lelaki-lelaki di tepi jalan kerana tergoda dengan keseksian dan kecantikannya. Adakah wanita ini masih dapat merasa ketenangan dan tenteram bila dia sering diganggu? 

Dalam hati korang dah ada jawapan kan? 

Kita ni kalau masih ada malu, kita takkan keluar dengan lelaki yang bukan mahram sebab kita malu nanti akan jadi fitnah. Malu ke mak ayah kita. Malu kalau-kalau bakal suami tengok dan lagi Malu pada Allah. Boleh gerenti ke bila keluar berdua-duaan tu pandangan mata boleh dijaga, boleh gerenti ke boleh jaga pergerakan kita agar tidak tersentuh antara satu sama lain?

Kalau kita masih ada malu, kalau nak post gambar dalam instagram, fb, atau blog pun kita fikir dulu gambar tu elok ke tidak, ada yang terbuka aurat ke tidak, kalau lelaki tengok boleh sampai tergoda ka tidak? Kalau sekadar sampaikan khabar pada sahabat lama, tidak apa-apalah. Kalau suka sangat nak post gambar selfie muka comel2, block je dan jangan approve lelaki dalam account korang. Senang kan, :)

Formulanya amat mudah Allah beri, ada malu, adalah ketenangan. Tidak ada malu, jawabnya?

Wallahu'alam.

9.50pm
Bandar Sri Perdana, Lahad Datu. Sabah.

1 comment:

mamawana said...

Assalam Sis

Malu itu indah.